Formel 1 bil kørende

Få mest ud af den kommende Formel 1-sæson



Et nyt år betyder naturligvis også en ny Formel 1-sæson, og der er ingen tvivl om, at der er mange, der slet ikke kan vente på, at den løber af stablen for første gang den 18 – 20 marts 2022 i Bahrain. Personligt er jeg ikke just verdens største motorsportsfan, så jeg er nok ikke blandt dem, der går og tæller dagene. Det skal dog ikke holde mig fra at bringe denne artikel om den nye Formel 1-sæson.

2021-sæsonen sluttede med et brag

Som enhver bilskribent kan jeg aldrig nævne noget nyt, uden at sammenligne det med den gamle model. Det må være en arbejdsskade fra de mange testbiler, som man af en eller anden grund altid holder op mod forgængeren – også selvom det ikke altid giver mening.

Det gør det til gengæld med Formel 1 – især i år. For 2021 var virkelig en sæson, der sluttede med et brag. Årets sidste løb i Abu Dhabi var et opgør mellem Lewis Hamilton fra Mercedes og Max Verstappen fra Redbull. Hamilton lå i front gennem hele løbet, men blev overhalet på sidste omgang, og Verstappen endte dermed på en førsteplads. Redbull tog dermed ikke bare podiepladsen for løbet, men også VM-titlen.

Som om det ikke var nok drama i sig selv, valgte Mercedes at protestere over afgørelsen. De mener nemlig, at der har været brug både Det Internationale Motorsportsforbunds (FIA) artikel 48.8 og 48.12. For lægmænd betyder det, at de ikke mener, at det foregik efter reglerne, da Max Verstappen overhalede Lewis Hamilton da løbet blev genstartet efter, at der havde været en safety car på banen.

Formel 1 Petronas bil i fotostudie

Har du styr på podiepladserne?

Nu var der stor uenighed om, hvorvidt den endelige fordeling af podiepladserne i 2021-sæsonen af Formel 1 var på plads. Og lur mig om ikke også, at du har haft en holdning til det, hvis du læser med her. Hvorvidt det er logisk baseret eller i højere grad drevet af hjertet, så kan det give lidt ekstra til spændingen, hvis man spiller på de podiepladser, som man tror på.

Jeg er ingen betting-ekspert, og det bliver nok aldrig en overskudsforretning for mig. Det gør det sandsynligvis heller ikke, hvis du spiller efter hjertet, men derfor kan det være sjovt alligevel. Der er naturligvis masser af muligheder for at satse lidt på, at man har styr på podiepladserne – et af stederne er eksempelvis Mr Green: https://www.mrgreen.com/da/betting.

Selvom det kan være både hyggeligt og sjovt at spille på resultaterne af sæsonens Formel 1-løb, så skal du også huske at gøre det med måde. Det er ikke for sjov, at vi har ROFUS (Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere). Hvis du føler, at spillet tager overhånd, så sørg for at søge hjælp – for der er hjælp at hente.

Kalender for Formel 1 2022: Her er weekenderne, hvor du skal sidde klar

Skal du følge med i samtlige Formel 1 løb i løbet af 2022? Så skal du have godt styr på kalenderen for årets sæson, så du altid har styr på, hvornår du skal sidde klar i sofaen eller måske på tribunerne langs banen. Du kan se den fulde oversigt over baner, datoer og så videre på Formel 1’s egen hjemmeside.

Men for at gøre det lidt nemmere for dig, har jeg samlet datoerne i nedenstående tabel:

RundeDatoerLand
Runde 118 – 20 marts 2022Bahrain
Runde 225 – 27 marts 2022Saudi-Arabien
Runde 38 – 10 april 2022Australien
Runde 422 – 24 april 2022Italien
Runde 56 – 8 maj 2022USA
Runde 620 – 22 maj 2022Spanien
Runde 727 – 29 maj 2022Monaco
Runde 810 – 12 juni 2022Aserbajdsjan
Runde 917-19 juni 2022Canada
Runde 101 – 3 juli 2022Storbritannien
Runde 118 – 10 juli 2022Østrig
Runde 1222 – 24 juli 2022Frankrig
Runde 1329 – 31 juli 2022Ungarn
Runde 1426 – 28 august 2022Belgien
Runde 152 – 4 september 2022Holland
Runde 169 – 11 september 2022Italien
Runde 1723 – 25 september 2022Rusland
Runde 1830 september – 2 oktober 2022Singapore
Runde 197 – 9 oktober 2022Japan
Runde 2021 – 23 oktober 2022USA
Runde 2128 – 30 oktober 2022Mexico
Runde 2211 – 13 november 2022Brasilien
Runde 2318 -20 november 2022Abu Dhabi
Kalender for Formel 1 2022

Mere end Formel 1: Et hav af andre motorsportsevents

Biler er biler – vil nogen sige. Andre sværger 100 procent til én motorsport, men det kan nu være meget spændende at følge med i de forskellige løb og events, der er rundt omkring i verden. Og der er mange – i flæng kan nævnes Le Mans, NASCAR, Formel E, Dakar Rally, WRC og mange flere.

Det betyder i bund og grund, at du skal gøre en aktiv indsats for at undgå racerløb på skærmen i løbet af 2022. Og det er absolut ikke en dårlig ting.

Le Mans

Le Mans er et såkaldt endurance-løb (udholdeldelsesløb), der varer i intet mindre end 24 timer. Her er det ikke en enkelt racerkører, der kører (naturligt nok). I stedet er det bilen, der vinder, og det vil altså sige, at det hold, der er bedst til at finde balancen mellem hastighed, god kørsel og ikke mindst så få mekaniske fejl som muligt. Det må siges at være noget af en præstation, og sørme om ikke danske Tom Kristensen er den mest vindende racerkører til dato (9 sejre), mens tyske Joest Racing er det mest vindende hold (13 sejre) og Porsche den mest vindende fabrikant (19 sejre).

Det er noget folk gerne rejser til Circuit de la Sarthe i byen Le Mans i Frankrig for at overvære. Man skal dog være hurtig, hvis man vil med fysisk. Heldigvis er der også rig mulighed for at følge med hjemme fra sofaen. Det foregår fra d. 11. juni 2022 til den 12. juni 2022. Så book kalenderen, hvis du vil se med.

Kørende Le Mans bil

NASCAR

NASCAR er amerikanernes svar på et billøb, og det er ikke noget, der er synderlig mange danskere, der følger med i. Men det kan nu alligevel være ret interessant fra tid til anden. Banerne er typisk ikke lige så spændende som til eksempelvis Formel 1, men derfor kan der nu godt være god underholdning i at følge med.

NASCAR er en forkortelse for National Association for Stock Car Auto Racing, hvilket i bund og grund kan oversættes til, at deres løb er for biler, der mere eller mindre kommer direkte fra fabrikken. Det er naturligvis en sandhed med modifikationer; for bilerne må nemlig gerne modificeres til racerløb, så længe grundbilen er en masseproduceret bil.

Som med alt i USA, er NASCAR stort. De arrangerer mere end 1.500 racerløb fordelt på mere end 100 racerbaner hvert eneste år.

NASCAR bil i pitten

Formel E

Formel E er Formel 1, men for elektriske biler. Du har muligvis allerede hørt om det, da det i den grad er blevet mere populært henover de seneste år. Hardcore motorsportsfans siger ofte, at det ikke er det samme at se Formel E, fordi de mangler lyden fra motorerne, men det er til gengæld ganske underholdende.

Fordelen ved Formel E er også, at det ligesom med Formel 1, sandsynligvis kommer til at drive udviklingen af elmotoren og batterier til elbiler. Samtidig åbner der sig nogle muligheder med det lavere støjniveau og fordi det er elbiler, er der også andre muligheder i forhold til designet på bilerne.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Relaterede artikler