Mens Hyundai har fart på deres SUV’er med en ny TUCSON, en ny SANTA FE, en opdateret udgave af KONA og sørme også en helt ny SUV-model på vej, så kan man hurtigt komme til at glemme de lidt mere traditionelle stationcars og hatchbacks. Det er sådan set tilfældet for rigtig mange bilmærker, men det skal heldigvis ikke afholde os fra at komme bag rattet i den nyeste udgave af Hyundai i30 stationcar.
Spørgsmålet er blot om det overhovedet er værd at købe sådan en stationcar længere, når nu der er så mange større SUV’er og crossovers at vælge i mellem. Det forsøger jeg at undersøge her i denne Hyundai i30 anmeldelse, hvor jeg fortæller lidt om min holdning til og oplevelse med bilens køreoplevelse, brændstofforbrug, kabineplads, bagagerumsplads, sikkerhedsudstyr og meget mere.
God læselyst!
Hvad koster Hyundai i30 stationcar?
Skulle du beslutte dig for at komme bag rattet i en Hyundai i30 stationcar, vil det i skrivende stund koste dig et sted mellem 209.995 kroner og 294.995 kroner alt afhængig af motor- og udstyrsvariant.
Du får blandt andet følgende standardudstyr allerede fra en billigste variant:
- Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse
- Digital instrumentering
- Fjernlysassistent
- El-spejle med varme
- Fartpilot
- Bluetooth
- LED-kørelys
- Fri bane-assistent
- Vognbaneassistent
- Aircondition
Men hvis det virkelig skal batte, skal du gå fra udstyrsvarianten Pure op til Essential eller Advanced, hvor der kommer en hel del flere komfortudstyr for en merpris på henholdsvis 15.000 og 30.000 kroner. Skal det være helt vildt, kan du også vælge Hyundai i30 N-Line som er den model, jeg har haft lejlighed til at teste i forbindelse med denne anmeldelse.
Her får du ekstra udstyr, samt en række sportslige designdetaljer, der får bilen til at virke mere eksklusiv og sporty end den i realiteten er.
Hvis du vil læse mere om aktuelle priser og udstyr på Hyundai i30, kan du gøre det Hyundai Danmarks hjemmeside.
Hvordan kører Hyundai i30?
Ydeevne
Sådan en Hyundai i30 N Line, som denne anmeldelse er baseret på, er udstyret med en 1.5-liters turbobenzinmotor, der yder 159 hestekræfter og har en 7-trins automatgearkasse. Dertil har den et 48V mild-hybrid-system.
Det sikrer en 0-100 km/t tid på 8,8 sekunder, hvilket er ganske pænt for sådan en rimelig fornuftig prissat familiebil. Og der er da heller ingen tvivl om, at den er ret hurtig i optrækket, hvilket ikke bare gør det mere underholdende at fragte ungerne, men også gør det til en fornøjelse at køre på motorvej, hvor overhalinger ikke er et problem.
Fordi det er en N Line udgave af Hyundai i30 kommer der også en svag brummen under kørslen. Jeg har mine mistanker om, at det bliver spillet ud af bilens højtalere, men det er så diskret, at man ikke tænker over det. Og det bidrager alt andet lige til køreoplevelsen.
Kørsel og komfort
Og køreoplevelsen i Hyundai i30 N Line er faktisk ganske udmærket. Jeg synes, at den ligger fint på vejen, man har en fornuftig fornemmelse af, hvor dækkene er, uden, at det bliver til en hårdt opspændt sportsvogn.
For Hyundai i30 N Line er også letstyret, og er nem at manøvre i Odenses smalle gader og stræder. Det understøttes af det gode udsyn, som sikrer, at man har et relativt godt overblik over trafikken – også selvom man ikke sidder lige så højt som i nogle af de populære crossovers og SUV’er.
Brændstofforbrug
Når et kommer til brændstofforbrug i Hyundai i30 N Line, er den med testbilens motor og automatgearkasse opgivet til at køre 16,4 km/l. Der nåede jeg ikke helt op, og måtte i stedet indfinde mig med et lidt lavere forbrug på 15,2 km/l i gennemsnit.
Havde jeg kørt mere landevejskørsel ville forbruget have været bedre, mens megen bykørsel ville have reduceret brændstofforbruget yderligere. Når det så er sagt, så afvigelsen ikke meget større, end hvad der er forventeligt i de fleste biler.
Hyundai i30 brændstofforbrug | |
---|---|
Gennemsnitligt brændstofforbrug | 15,2 km/l |
Motorvejskørsel | 13,3 km/l |
Landevejskørsel | 18,2 km/l |
Bykørsel | 11,1 km/l |
Kabinen i Hyundai i30
Jeg synes, at kabinen i Hyundai i30 N Line er ganske fin. Den er ikke nødvendigvis blandt klassens bedste, men kvaliteten er i orden, materialerne er relativt bløde på de steder, hvor det er vigtigt, og den er praktisk indrettet.
Kabineplads
Pladsen i Hyundai i30 N Line er ganske fin foran, hvor jeg som 1 meter og 80 centimeter ikke er i nærheden af loftet med mit hoved. Bredden på bilen sikrer også, at man sagtens kan sidde to personer på forsædet uden at føle, at man sidder skulder og skulder.
På bagsædet er sagen desværre lidt en anden, hvor jeg kun lige akkurat kan sidde ”bag mig selv”, uden at støde mine knæ på sædet foran mig. Om det måske skyldes de lidt større N Line sæder, tør jeg ikke svare på, men det er i hvert fald en anelse trangt med benpladsen. Lofthøjden er dog stadig fin.
Til gengæld sidder man godt i sæderne, som har god støtte alle de rette steder, og dermed holder dig på plads i sving og lignende.
Opbevaringsplads
Der er fint med opbevaringsplads i Hyundai i30 stationcar. I fordørene har man dørlommer med plads til en flaske, samt to mindre rum til snacks, sikkerhedsveste eller lignende. Bagtil er dørlommerne lidt mindre, men der er stadig plads til en 0,5-liters flaske og lidt ekstra småting.
Man har også både to kopholdere i midterkonsollen og to kopholdere i midterarmlænet mellem bagsæderne, så alle passagerer kan få drikkelse med, når man holder ind hos en fastfood-restaurant. Og apropos kopholderne foran, kan de dækkes til med et dækken, der kan trækkes frem og tilbage. Det gør dem oplagte til at opbevare nøgler eller lignende i bilen, når man forlader den.
Bagagerum
Kigger man om bagerst i bilen, finder man et stort bagagerum, der rummer hele 602 liter. Det er en rigtig fin størrelse, og det er et godt og praktisk bagagerum, hvor man sagtens kan pakke til mange ugers bilferie med hele familien.
Bagsæderne kan lægges ned i et 60/40 split, hvilket desværre ikke er helt så fleksibelt som et 40/20/40 split. Til gengæld er Hyundai i30 stationcar udstyret med en skilem, så man kan have ski eller andre lange genstande liggende gennem bilen, samtidig med, at man kan have 2 passagerer på bagsædet.
Infotainment
Infotainmentsystemet i Hyundai i30 N Line har fået en overhaling, så brugerfladen nu er mere moderne at se på. Man har dog beholdt den samme intuitivitet, som jeg tidligere har rost Hyundai (og deres søsterselskab KIA) for.
Men desværre er de også hoppet på bølgen med diverse gimmicky funktioner. Vi har efterhånden set det hos flere bilmærker, og nu er det altså blevet Hyundais tur. For i Hyundai i30 kan du nu sætte en håndfuld forskellige naturlyde på din bils anlæg. Det kan være nogle fugle der fløjter, lyden af en person, der går i noget sne eller måske du har lyst til at høre til regnens svage dunken på ruderne gennem højtalerne, når nu vi endelig har fået en solskinsdag?
Jeg må indrømme, at jeg ikke helt kan se fidusen – men muligheden er der, hvis det er noget for dig. Og ser man bort fra dette, så er der ikke meget negativt at sige om infotainmentsystemet.
Tilslutningsmæssigt er testbilen udstyret med mulighed for trådløs opladning af din telefon, samt 1 USB-indgang og et 12V-stik ved forsæderne og i bagagerummet. Der er desværre ikke nogen USB-indgang til bagsædet, og det er måske lige i underkanten af, hvad der måske burde være i en ny familiebil.
Sikkerhed i Hyundai i30
Sikkerhedsudstyret i Hyundai i30 kommer lidt løbende i takt med, at man opgraderer til dyrere udstyrsvarianter. Man skal helt op i Advanced eller N Line, før man får (næsten) det hele med som standard, eller også skal man tilkøbe ekstraudstyrspakkerne.
Det er lidt ærgerligt, at en større del af sikkerhedsudstyret ikke er standard fra start af, som vi ser det hos andre (men typisk også dyrere) bilmærker. Under alle omstændigheder kan man blandt andet udstyre sin Hyundai i30 med sikkerhedsudstyr som:
- Adaptiv fartpilot
- Automatisk nødbremse med cyklistgenkendelse
- Vognbaneassistent med følgefunktion
- Aktiv blindvinkelsensor
- eCall
- Automatisk skiltegenkendelse
- Træthedsregistrering
- Aktiv vognbaneassistent
- Fjernlysassistent
- Regnsensor
- Autolight
- Bakkamera
Når først man har fået udstyret sin Hyundai i30 med det rette sikkerhedsudstyr, så fungerer det til gengæld rigtig fint. Den adaptive fartpilot og vognbaneassistent med følgefunktion er en nærmest uundværlig kombination af udstyr, når først man har vænnet sig til det – især hvis man kører mange kilometer i hverdagen. Også bakkameraet er af udmærket kvalitet og parkeringssensorerne fungerer godt.
EuroNCAP
Hyundai i30 blev sikkerhedstestet af EuroNCAP tilbage ved denne generations introduktion i 2017. Her scorede den topkarakter med 5 ud af 5 stjerner, om end den ikke var helt oppe og ringe i de fire underkategorier.
Resultater fra Hyundai i30 sikkerhedstest | |
---|---|
Beskyttelse af voksne i bilen | 88 procent |
Beskyttelse af børn i bilen | 84 procent |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 64 procent |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 68 procent |
Samlet score | 5 ud af 5 stjerner |
Hvis du vil læse mere om sikkerhedstesten af Hyundai i30, kan du gøre dette på EuroNCAPs hjemmeside.
Konklusion
Hyundai i30 stationcar i N Line-udgaven er en rigtig fin bil med nogle sportslige detaljer, der absolut pynter på det ellers lidt konservative udseende. Du har et bagagerum i en fin størrelse, og bilen har en masse udstyr, når først man kommer op i udstyrsvarianterne. Ydeevnen er mere end tilstrækkelig og køreoplevelsen er god.
Jeg savner til gengæld en standardudstyrsliste med lidt mere sikkerhedsudstyr, og så bliver der lige trangt nok på bagsædet, hvis man måler mere end 1 meter og 80 centimeter i højden.
Hyundai i30 stationcar N Line 2021
Hyundai i30 stationcar N Line 2021Fordele
- Sportsligt design
- Opdateret infotainmentsystem
- Rummeligt bagagerum
- 5 års garanti
Ulemper
- Trang plads på bagsædet
- Lavt udstyrsniveau i indgangsvariant
- Savner mere sikkerhedsudstyr som standard