Mercedes-Benz er godt i gang med at opdatere sin modelportefølje, hvilket måske også er ganske tiltrængt, da de tidligere modeller har været langt bag ud på kritiske ting som connectivity og infotainmentsystemer, sammenlignet med mange af konkurrenterne. Derfor tester vi i denne uge den helt nye Mercedes-Benz CLA, som er en af de seneste opdateringer i Mercedes-Benz regi.
Den har blandt andet fået en opdateret kabine, med en lang skærm på tværs af instrumentbordet, den har fået det nye digitale instrumentbræt og infotainmentsystem, og meget mere. Derudover, er den naturligvis også lidt mere frisk og moderne at se på – også selvom, den stadig har nogle karaktertræk, der får mig til at tænke på en bil til ældre mænd. Men pyt, den er flot. Spørgsmålet er, om Mercedes-Benz CLA er en god bil?
Læs med i vores Mercedes CLA anmeldelse og bliv klogere på, om det er bilen for dig.
Hvad koster Mercedes-Benz CLA ?
Men inden vi for alvor kommer i gang med selve anmeldelsen, vil vi starte med at se på priserne for sådan en mellemstor bil fra Mercedes-Benz. Som vi har bemærket tidligere, er Mercedes-Benz begyndt at tilbyde bedre priser på deres biler, som gør dem mere konkurrencedygtige og mere betalelige for en større del af befolkningen.
Derfor kan man få en Mercedes-Benz CLA 200 med 7-trins DCT-automatgearkasse for 434.898 kroner som en del af et kampagnetilbud. Jovist, det er stadig en hel del penge, men tager man kvalitet og brandværdi i betragtning, er det ikke helt hen i vejret. Vil man have den billigste udgave, så er det en Mercedes-Benz CLA 180 til 399.998 kroner.
Og det er lige netop en Mercedes-Benz CLA 200, som vi har haft til test. Den eneste forskel på standardudgaven til 434.898 kroner og testbilen på billederne er 60.341 kroners ekstraudstyr. Noget mere nødvendigt end andet:
- Mountaingrå metallak: 9.800 kroner
- Smartphone integrationspakke m. Apple CarPlay og Android Auto: 9.288 kroner
- Premiumpakke (10,25-tommers digital instrumentdisplay, nøglefri betjening, lydsystem, belyste indstigningspnaeler, midterarmlæn bag med skilem, samt ambientebelysning: 25.000 kroner
- 19-tommers letmetalfælge: 10.448 kroner
- MBUX augmented reality til navigation: 5.805 kroner
Især sidstnævnte er vist mere gejl, end det er brugbart, men mere om det senere. Derudover, kan man også godt droppe smartphone-integration, da infotainmentsystemet i Mercedes-Benz CLA fungerer upåklageligt (men på den anden side er du garanteret løbende opdatering til Apple CarPlay og Android Auto, mens bilens eget infotainmentsystem er som det er – også om 10 år).
Det var ekstraudstyret, men der er faktisk også en hel del standardudstyr, som er rigeligt for langt de fleste. Det tæller blandt andet:
- Parkeringssensorer- og assistent + bakkamera
- 10,25-tommers touchskærm til infotainment m. navigation
- LED forlygter
- 2-zone klimaanlæg
- Fartpilot, vognbaneassistent, fartbegrænser, live trafikinformation
- Og meget mere
Nok om Mercedes-Benz CLA priser, lad os komme i gang med vores test af Mercedes-Benz CLA.
Hvordan kører Mercedes-Benz CLA?
Ydeevne
Testbilen er, som nævnt, en Mercedes-Benz CLA 200 med en R4-benzinmotor, der yder 163 hestekræfter og har et moment på 250 Nm. Det er ganske tilstrækkeligt for bilen, og du kommer derfor ikke til at opleve store problemer i hverdagen.
Overhalinger og accelerationer klares ved alle hastigheder, også selvom bilen er læsset med alverdens tunge sager. Det er naturligvis ikke på AMG-niveau, men med en accelerationstid fra 0-100 km/t på 8,2 sekunder er der rigeligt til hverdagsbrug.
Kørsel og komfort
Der er ingen tvivl om, at Mercedes-Benz har styr på komforten – og Mercedes-Benz CLA er ingen undtagelse. Det har både sine fordele og ulemper. For mange, er komfort uden tvivl en attraktiv egenskab. Men for dem, der er mere til sportslige køreegenskaber og masser af motorlyd, ja der kan det måske virke en anelse skuffende at sætte sig ind i en CLA med en motor som testbilen her. Jovist, den har en fornuftig accelerationstid, og den har da også en sportslig drive mode, men det gør den ikke til en sportsvogn.
Konklusionen må være, at det er komforten, der er i fokus i udgaven her. Og det er til gengæld en fornøjelse, når man kører kilometer efter kilometer på motorvejen, eller når man er i start/stop trafik i byen. Der er ualmindeligt stille i kabinen, og motorlarmen tænker man heller ikke meget over. I stedet sætter man sig til rette i de behagelige sæder, og så går det ellers bare derud af.
Faktisk, havde jeg fornøjelsen af at holde for rødt, lige ved siden af en vejarbejder, der brugte en stamper. Hvorfor var det en fornøjelse, spørger du måske? Jo, udover at han er ved at forbedre et stykke vej, der virkelig trænger til det, så kunne jeg praktisk talt ikke høre maskinen arbejde. Så der får Mercedes-Benz CLA altså lige et plus på kontoen.
Affjedringen og den generelle køreoplevelse er også både behagelig og blød, hvilket, i vores øjne, gør det til en ganske udmærket pendlerbil.
Brændstofforbrug
Brændstofforbruget i Mercedes-Benz CLA 200 er opgivet til at være 15,9 km/l, hvilket faktisk er fornuftigt nok. Men endnu bedre bliver det, når vi kigger på det reelle forbrug. Efter 988 kilometer bag rattet i den nye Mercedes-Benz CLA 200, opnåede vi et forbrug på hele 18,86 km/l.
Ja, du læste rigtigt. Vi formåede at køre knap 3 kilometer længere på literen end opgivet. Det var ved 50% motorvejskørsel og henholdsvis 25% landevejskørsel og 25% bykørsel.
Kabinen i Mercedes-Benz CLA
Kabinen
Når man sætter sig ind i Mercedes-Benz CLA, bliver man mødt af en behagelig kabine i nyeste Mercedes design. Testbilen er, som du kan se på billederne, udstyret med en sort kabine, hvilket kan være praktisk, men samtidig også er lidt i den kedelige ende efter vores smag. En mørkebrun læderkabine, ville ikke have gjort noget dårligt for den nye Mercedes CLA.
Som du kan se, fortsætter instrumentbrættet videre ind i midterkonsollen, som en lang skærm. I realiteten er det to forskellige skærme, men Mercedes har valgt at lave dem som én enhed. Generelt, er jeg ret tilfreds med Mercedes’ nye infotainmentsystem – det har alt, hvad man behøver, og lidt til. Men mere om det senere.
Udover den store skærm, som virkelig skiller sig ud, er der ikke noget ekstraordinært, der pryder kabinen. Den er udført i lækre materialer, og har, i nogle udgaver, ambientebelysning, hvilket kan være både en anelse gimmicky, men omvendt er det også en rar måde, at have kabinen oplyst på, når det er mørkt.
Kabineplads
Men mens kabinematerialerne er tilfredsstillende, så kan man ikke helt sige det samme om pladsen i Mercedes-Benz CLA. Først og fremmest mærker man den hældende taglinje (både for og bag), som virkelig har en indflydelse på hovedpladsen. Som 1 meter og 80 centimeter, støder mit hoved af og til på bjælken over sideruden, hvilket ikke er optimalt. Endnu værre er det, hvis man rykker om på bagsædet, hvor der ikke engang er 2 centimeter mellem min hovedbund og loftet.
Hvis man kombinerer det med en lidt ringe knæplads, hvis jeg sidder ”bag mig selv”, er det ikke en optimal bil, når det kommer til kabineplads. Er man primært sig selv, er det dog ikke det store problem, men så snart man skal have passagerer med i voksen størrelse, kan det hurtigt gå hen og blive et problem – især på længere ture.
Det er naturligvis forskelligt, hvordan man sidder i en bil, og jeg anbefaler derfor, at du tager din(e) mest regelmæssige passager(er) med, hvis du beslutter dig for at prøvekøre en Mercedes-Benz CLA.
Opbevaringsplads
På trods af, at det er begrænset, hvor meget plads man har som passager, er der faktisk udmærket med opbevaringsplads rundt omkring i kabinen. For eksempel er der et net i ryggen af begge forsæder, så man kan have kort, tablets eller sikkerhedsveste liggende nemt tilgængelige. Derudover, er der, på bagsædet, et midterarmlæn, som kan slås ned og give plads til 2 kopholdere.
Foran, er der også udmærket med opbevaringsplads. Midterarmlænet kan åbnes, og dermed give plads til diverse småting som en dåse sodavand, en pung, solbrillehylster, eller lignende. Kombineret med det fornuftigt store handskerum, samt de to kopholdere og opbevaringsrummet i midterkonsollen, som kan dækkes til, er Mercedes-Benz CLA, på den front, faktisk en ganske praktisk bil.
Dørlommerne foran er også en fornuftig størrelse med god plads til en større drikkedunk, samt et lille opbevaringrum til slik, BroBizz, solbriller, skrald, eller hvad man ellers har brug for at have i nærheden eller at komme af med.
Bagtil er dørlommerne desværre ikke helt lige så store. Her kan du godt klemme en drikkedunk ned, men så er der heller ikke plads til meget mere. Det gælder også fordi adgangen til dørlommen er delvist begrænset af selve dørgrebet og armlænet i døren umiddelbart ovenover.
Bagagerum
En af de store ulemper ved en bil som Mercedes-Benz CLA i coupé form, som den er testet, er at bagagerummet ikke åbner højt og bredt. I stedet må man nøjes med en forholds lille åbning, og samtidig et bagagerum med lavt til loftet. Det betyder dog ikke, at der ikke er god plads. For med 460 liter klarer Mercedes-Benz CLA det faktisk ganske udmærket. Der er bare ingen tvivl om, at det er nemmere at udnytte den fulde bagagerumskapacitet i en hatchback eller for eksempel en CLA Shooting Brake.
Infotainmentsystem
Som nævnt tidligere, så er vi overordnet set ganske tilfreds med infotainmentsystemet i Mercedes-Benz CLA. Det har alle de funktioner, som man skal bruge, samtidig med, at det er flot designet og rimelig intuitivt at benytte. Derudover, så er det en touchskærm, men man kan også betjene det via en touchpad i midterkonsollen, hvilket gør det en anelse mere behageligt og sikkert at benytte, når man kører.
Hvad der til gengæld ikke er super, er at der som standard er sat stemmekontrol til. Og mens det ikke er et problem i sig selv, så er den aktiveret til at reagere på ”Hey Mercedes”. Problemet er bare, at den reagerer på stort set alt, der bare minder en smule om ”Hey Mercedes”. Vi har regelmæssigt oplevet, at almindelige danske samtaler, hvor Mercedes ikke engang er blevet nævnt, har ført til en aktivering af stemmekontrollen. Det er ikke et kæmpe problem, men en irritationsfaktor, som dog heldigvis kan slås fra, hvis man helst vil være fri for det.
Derudover, kan man få en masse information frem på instrumentbrættet, og tilpasse det stort set præcis, som man ønsker. Man skal dog gøre det ved hjælp af en lille berøringsknap på rattet, hvor man swiper op, ned, til højre og til venstre. Idéen er god, men har man bare lidt svedige hænder, kører man med handsker eller noget andet, så har den meget svært ved at opfange, hvilke bevægelser man laver. Og det er et lidt større problem end ovenfor, da man regelmæssigt kan få brug for at justere på instrumentbrættet.
Når det så er sagt, så er det et rigtig fint system, som uden tvivl er blandt de bedste infotainmentsystemer til biler i øjeblikket. Hvis så bare de havde kørt skærmen 2 centimeter længere til højre, så man kan se alt, hvad der foregår, uden at rattet blokerer udsynet til den yderste 1 centimeter af midterkonsollens skærms venstre side.
Sikkerhed i Mercedes-Benz CLA
Sikkerhedsudstyr
Når det kommer til sikkerhed, har Merceds-Benz CLA 200 faktisk en pæn liste med standard sikkerhedsudstyr. Det tæller for eksempel:
- Aktiv vognbaneassistent
- Bakkamera
- Parkeringssensorer og -assistent
- Automatisk nedblændelige bak- og sidespejle
- Automatisk barnestolsgenkendelse
- Regnsesnor
- LED forlygter
- Aktiv bremseassistent
- Nødopkaldssystem
- Live trafikinformation
- Automatisk barnestolsgenkendelse
- ISOFIX
Der er altså en del ting her, som gør Mercedes-Benz CLA relativ attraktiv på sikkerhedsfronten allerede fra indgangsvarianten. Derudover, er der mulighed for en adaptiv fartpilot, blindvinkelsassistent og en tyveripakke.
EuroNCAPs sikkerhedstest
Den europæiske organisation for test af biler med sikkerhed i øjemed, EuroNCAP har naturligvis også testet Mercedes-Benz CLA i 2019. Her scorede bilen 5 ud af 5 stjerner, og der er derfor ikke noget at være bekymret for her. Det viser sig endnu mere, når vi kigger nærmere på de fire underkategorier, hvor Mercedes-Benz CLA har scoret ekstraordinært godt sammenlignet med andre biler, som vi har haft til test.
- Beskyttelse af voksne i bilen: 96%
- Beskyttelse af børn i bilen: 91%
- Beskyttelse af bløde trafikanter: 91%
- Brug af assisterende sikkerhedssystemer: 75%
Konklusion
Når alt kommer til alt, så er Mercedes-Benz CLA en fin bil. Da jeg først så den, tænkte jeg, at den var en anelse gammelmandsagtig, men der er ingen tvivl om, at jeg er begyndt at kunne lide designet. Man skal dog være opmærksom på de ulemper, som en bil med en sådan stejl hældning af taglinjen, bringer med sig. Det sætter nemlig en grænse for, hvem man kan have med som passager, hvilket til tider kan være ærgerligt. Til gengæld er det en ægte komfortvogn, der gør det til en afslappende fornøjelse at køre både korte ture og lange distancer.
Den er fremstillet af lækre materialer, og vores generelle oplevelse med bilen har været rigtig positiv. Nuvel, den har sine skavanker, men ikke nogen, som man ikke også oplever andre steder.
Sikkerhedsmæssigt gør den nye Mercedes-Benz CLA det meget godt, og Mercedes-Benz er da også blevet bedre til at tilbyde diverse udstyr som standard. Det betyder dog ikke, at den er billig. Der er ingen tvivl om, at du betaler ekstra for brandet, præcis ligesom du gør, når du køber Audi og BMW. Så hvis du er på udkig efter en lækker, komfortabel bil, der kører behageligt, har alt, hvad du behøver i udstyr, og samtidig tilbyder dig en brandværdi, som du ikke får hos for eksempel KIA – så er Mercedes-Benz CLA et ganske fornuftigt bud på din næste bil.
1 kommentar