Skal du have en 7-personers elbil er udvalget ikke stort. Dertil er bagerste sæderække typisk forbeholdt børn i størstedelen af de tilgængelige biler.
Men ikke i Mercedes-Benz EQV. Det er noget så sjældent som en MPV eller minibus, hvor pladsen i kabinen ikke er blevet ofret for et smart SUV-design, men hvor du får 7 regulære siddepladser.
Læs med i min Mercedes EQV test og bliv klogere på alt fra siddeplads og komfort til sikkerhed, bagagerummets størrelse og ikke mindst strømforbrug og rækkevidde.
Mercedes-Benz EQV priser
I skrivende stund kan Mercedes-Benz EQV købes i to batteri- og længdevarianter, som det fremgår af nedenstående pristabel:
Model | Forbrug | Rækkevidde | Pris |
---|---|---|---|
EQV 250 Lang | 284 Wh/km | 229 km | 836.562 kr. |
EQV 250 Ekstra Lang | 286 Wh/km | 227 km | 850.334 kr. |
EQV 300 Lang | 284 Wh/km | 351 km | 905.100 kr. |
Det er altså ikke billigt, hvis du vil købe en Mercedes-Benz EQV. Til gengæld er der meget attraktive privatleasingpriser på bilen, der i skrivende stund kan leases for 6.595 kr. om måneden med en førstegangsydelse på 50.000 kr.

Standardudstyr
Alle EQV’er solgt i Danmark kommer i udstyrsvarianten Avantgarde, der vælter i standardudstyr. Faktisk behøver du ikke at tilkøbe ekstraudstyr, da du får følgende med i prisen:
- Sikkerhedsudstyr (bremseassistent, blindvinkelassistent, vognbaneassistent, 360 graders kamera, parkeringssensorer, adaptiv fartpilot, m.m.)
- Navigation
- 2 stk. 12,3-tommers skærme med MBUX multimediesystem
- Trådløs opladning til smartphone
- Automatisk klimaanlæg for og bag
- Læderinteriør
- Regnsensor
- LED-lygter for- og bag
- Integration med app (Mercedes Me)
Testbilens pris og ekstraudstyr
Den specifikke bil, som er brugt til denne test, er en Mercedes-Benz EQV 300 Avantgarde Lang i Kalahariguld og sort Lugarno-læderindtræk.
Udøver standardudstyret har testbilen følgende ekstraudstyr:
Ekstraudstyr | Pris |
---|---|
Luftundervogn (AIRMATIC) | 40.062 kr. |
Førerassistentpakke | 3.138 kr. |
Projektion af logo | 2.632 kr. |
Eksteriør designpakke | 35.320 kr. |
EASY PACK Package | 34.028 kr. |
18-tommer alufælge | 10.180 kr. |
3-personers komfortsæde i 2. række + klapbart ydersæde | 13.790 kr. |
Den vejledende totalpris for testbilen bliver således 1.079.515 kr.

Mercedes-Benz EQV køreoplevelse
En elmotor er det eneste rigtige til en bil som Mercedes-Benz EQV, hvor det handler om at få så komfortabel en køreoplevelse som muligt.
Selvom den testede version endnu er baseret på den brændstofdrevne V-klasse, fungerer den godt som elbil. Den er stille at køre, udsynet er godt og affjedringen, godt hjulpet på vej af luftundervognen, spiller.
Selvom det er en stor bil, der måler 5,14 meter i længden og 1,93 meter i bredden, er EQV relativt letkørt.
Selv bilister uden erfaring med at køre minibusser eller varevogne, vil kunne sætte sig ind i den testede EQV og relativt hurtigt vænne sig til den trods størrelsen.

Ydeevne
Uanset hvilken udgave af Mercedes-Benz EQV du vælger, vil den i Danmark være udstyret med en motor, der yder op til 150 kW, hvilket svarer til 204 hk.
Accelerationen fra 0-100 km//t er klaret på 10,3 sekunder i EQV 250 og på 12,1 sekunder i EQV 300. Fælles for begge er en elektronisk begrænset topfart på 140 km/t.
Hvorvidt du når 100 km/t på 10 eller 12 sekunder er i bund og grund ligegyldigt i en bil som denne. Til gengæld er det værd at bemærke, at Mercedes EQV har tilstrækkelig med kraft til altid at kunne lave en motorvejsoverhaling eller til at komme hurtigt væk fra en potentielt farlig situation.
For nogle vil det være afskrækkende, at topfarten er begrænset til 140 km/t, men i Danmark er det ikke noget, der bemærkes, og i Tyskland kommer du alligevel til at holde dig under, for ikke at ofre for meget af rækkevidden.


Forbrug og rækkevidde
Selv med det store batteri, som denne EQV test er baseret på, er den maksimalt opgivne rækkevidde ved blandet kørsel nemlig 370 km. Det svarer til et forbrug på 26,7 kWh/100 km.
Kører du motorvej, er det væsentlig kortere end det – særligt, hvis du skubber den over 110 km/t. Når det så er sagt, var Mercedes-Benz EQV faktisk væsentlig mere effektiv i min test end den er opgivet til at være.
For hvor den store 7-personers elbil er opgivet til at forbruge 26,7 – 28,8 kWh/100 km ved blandet kørsel, opnåede jeg et gennemsnitligt forbrug på 24,4 kWh/100 km ved omtrent lige mange kilometer på motorvej, landevej og i byen.
Det svarer til, at Mercedes-Benz EQV 300 i gennemsnit har en rækkevidde på 409 km – vel at mærke om sommeren under næsten optimale forhold.
Kørselstype | Forbrug | Rækkevidde |
---|---|---|
By | 24,8 kWh/100 km | 403 km |
Landevej | 20,8 kWh/100 km | 480 km |
Motorvej | 29,1 kWh/100 km | 343 km |
Motorvej (110 km/t) | 27,5 kWh/100 km | 363 km |
Motorvej (130 km/t) | 34,9 kWh/100 km | 286 km |
Gennemsnit | 24,4 kWh/100 km | 409 km |
EQV 250 har et batteri med en nominel kapacitet på 67 kWh og EQV 300 har et batteri med en nominel kapacitet på 100 kWh.


Mercedes-Benz EQV kabine
Kabinen er EQV’ens helt store styrke. Det er nemlig her, at den slår alle andre 7-personers elbiler med længder.
For i stedet for en tredje sæderække til børn eller benløse passagerer får du i testbilen tre individuelle sæder med hver deres side- og lårstøtte, samt samme siddehøjde.
Her er god plads til at komme om, når et af de to midtersæder foldes sammen, og når først du sidder der, er der rigeligt med benplads. På billederne vil du se, at jeg sidder ubesværet på de bagerste sæder med mine 1,80 meter – og det er ovenikøbet med midtersæderne så langt tilbage, som de kan komme.
Passagerne på midterste sæderække har det endnu bedre. Udover at de har oceaner af benplads, sidder de i regulære enkeltsæder med plads imellem sig og med armlæne i begge sider.
Der er således ikke den store forskel på om man sidder på forsæderne eller de midterste bagsæder. Sammenlignet med en KIA EV9, som ellers er blandt de bedste elektriske SUV’er med 7 sæder, er en Mercedes-Benz EQV den rene luksus.






Opbevaringsplads
Der er generelt godt med opbevaringsplads i Mercedes EQV, der har store dørlommer i fordørene, samt rimelig rum i skydedørene. Dertil kommer et fint handskerum og god opbevaring i midterkonsollen.
Der er dog som udgangspunkt ingen kopholdere til midterste sæderække, ligesom der heller ikke er nogen form for opbevaring i ryggen på forsæderne.
Til gengæld er der masser af gulvplads og bagerste sæderække har lidt opbevaringsplads og kopholdere.





Bagagerum
Selvom den testede EQV er en Lang og ikke en Ekstra Lang udgave, er der god plads i bagagerummet. Her kan man, med lidt strategisk pakning, godt få bagage og udstyr med til 7 personer.
Begynder det at knibe, kan man tage gulvpladsen ved midtersæderne i brug. Er man ikke 7 personer i bilen, kan bagsæderne også klappes sammen eller helt tages ud for at udvide pladsen.
Til gengæld er bagklappen en bagklap og ikke en dør. Det betyder, at du åbner ind til bagagerummet, som du ville gøre det i en normal bil.
Det kan være et problem, hvis du bor i byen, hvor der er kamp om parkeringspladserne. Bagklappen skal nemlig bruge omtrent en meters frirum bag sig for at kunne åbne. Bagruden kan dog åbnes separat.

Infotainmentsystem
Infotainmentsystemet i Mercedes-Benz EQV, som Mercedes selv kalder for MBUX, fungerer upåklageligt.
Det er hurtigt og responsivt, touchskærmen registrerer hver berøring og layoutet er generelt ganske fornuftigt. Derudover har Mercedes indgået et samarbejde med Google, hvilket blandt andet betyder, at navigationen er baseret på Google Maps-data.
Kombineret med en dansk stemmekontrol, der er noget nær den bedste jeg har prøvet i en bil, er der ikke meget at sætte en finger på ved infotainmentsystemet i EQV.
Er du ikke fan og har du en iPhone, kan du altid bare slå Apple CarPlay til. Det fungerer upåklageligt og forbindelsen oprettes trådløst.

Mercedes-Benz EQV sikkerhed
EQV er fyldt med alverdens sikkerhedsudstyr. Den har som standard:
- adaptiv fartpilot
- aktiv bremseassistent
- fjernlysassistent med Multibeam-forlygter
- blindvinkelassisten
- automatisk skiltegenkendelse
- vognbaneassistent
- parkeringssensorer
- 360-graders kameraer
Jeg vil starte med at rose samtlige systemer for at virke rigtig godt – og særligt parkeringssensorerne og -kameraerne er guld værd i en bil af den størrelse.
Men det er ikke kun ved parkering, at de kommer i brug. Kører du eksempelvis på en smal vej med biler i begge sider, slår sensorerne også automatisk til for at vise, hvor tæt du er på bilerne.
Holder du ved et lyskryds, slår frontkameraet til, så du kan se hvad der sker foran bil. Det er egentligt ikke nødvendigt, da udsynet er ganske udmærket, men det giver alligevel bedre mulighed for at se om der skulle være et barn, en cykel, en hund eller lignende lige foran dig.

Fantomskilte
Til gengæld er skiltegenkendelsen en anelse irriterende. Den virker som nævnt rigtig godt – bare kun 95% af tiden. De sidste 5% ser den fantomskilte, der slet ikke eksisterer, eller registreret skilte, der ikke gælder for bilens vognbane.
I sig selv er det ikke et problem, men det bliver det, når den er koblet sammen med den adaptive fartpilot. For når en ny fartgrænse registreres, tilpasser fartpiloten sig. Smart, når det virker, på grænsen til farligt, når det ikke gør.
Jeg nåede således af et par omgange at opleve, at farten pludselig blev reduceret fra 130 km/t til 90 km/t fordi bilen troede, at den havde set et 90-skilt.
Der er ingen mulighed for at afkræfte ændringen, hvis man kører med funktionen aktiveret, og derfor bremser bilen hurtigt og hårdt – noget der godt kan skabe farlige situationer.
Fantomskilte er i øvrigt også generende i forhold til det nye EU-krav om lydalarm ved kørsel over den tilladte hastighed. For kører du et sted, hvor hastighedsgrænsen er 80 km/t, men bilen tror, at du kun må køre 60 km/t, bliver du bestemt mindet om det af alarmen.
Her er dog to fordele i forhold til KIA EV9. Den første er, at alarmen i EQV er langt mere behagelig end den intense biplyd i KIA’en.
Den anden fordel er, at du med et klik på touchskærmen kan slå alarmen fra i EQV’en – noget der ikke lod sig gøre lige så nemt i EV9’eren.

EuroNCAPs sikkerhedstest
EuroNCAP har ikke testet Mercedes-Benz EQV, men derimod Mercedes-Benz V-klasse, som EQV’eren er baseret på.
Derfor er resultaterne nogenlunde sammenlignelige, omend der skal tages højde for, at EQV har fået opgraderet sikkerhedsudstyr siden sikkerhedstesten blev udført i 2014.
Kategori | Score |
---|---|
Beskyttelse af voksne i bilen | 97% |
Beskyttelse af børn i bilen | 87% |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 67% |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 85% |
Samlet score | 5 ud af 5 stjerner |
Konklusion
Mercedes-Benz EQV er på mange måder den perfekte 7-personers elbil. Den har god plads til alle passagerer, den kører behageligt og har masser af bagagerumsplads trods de mange siddepladser.
Taget bilens størrelse i betragtning og det faktum, at den er bygget på en platform, der ikke er lavet til elbiler, er Mercedes EQV også overraskende effektiv, så man i sommerhalvåret kan køre op til 400 km på en opladning.
Sikkerhedsudstyret og teknikken er helt i orden – med den lille undtagelse, at skiltegenkendelsen – som i så mange andre biler – til tider har problemer. Den problematik det medfører kan heldigvis løses ved at deaktivere sammenkoblingen mellem skiltegenkendelsen og fartpiloten.
Så er du på udkig efter en 7-personers elbil, hvor alle er tilfredse uanset deres plads i bilen, og er prisen uden afgørende betydning, så er Mercedes-Benz EQV det helt rigtige valg.
Fordele
- God plads på alle sæderækker
- Høj komfort
- Behagelig affjedring
- Trådløs Apple CarPlay
- Brugervenligt infotainmentsystem med Google-integration
- Velfungerende stemmestyring på dansk
- Ekstraudstyr er ikke nødvendigt
- Effektiv i forhold til størrelse og vægt
Ulemper
- Skiltegenkendelse registrerer af og til fantomskilte
- For kort rækkevidde til kør-selv-ferier
- Relativ langsom opladning (maks. 110 kW)
- Dyrere end øvrige 7-personers elbiler