Test: Tesla Model 3 2021

Tesla Model 3 har siden sin introduktion været en af de bedst sælgende elbiler i Danmark. Nu har den fået et mindre facelift, som blandt andet byder på mindre designmæssige ændringer og opgraderinger af kabinen og interiøret.

I denne anmeldelse af den faceliftede Tesla Model 3 vil jeg kigge nærmere på nogle af disse ændringer samtidig med, at jeg vil vurdere hvorvidt den populære model fra Tesla bør være danskernes foretrukne elbil – eller om det er tid til at kigge andre veje.

Hvis der er noget helt specifikt, som du er på udkig efter, kan du springe direkte ned til det relevante punkt via indholdsfortegnelsen nedenfor. Alternativt er det bare at spænde sikkerhedsbæltet og sætte dig godt til rette – god læselyst!

Hvad koster Tesla Model 3?

Tesla Model 3 kan i den faceliftede version købes i tre forskellige udgaver, hvor den primære forskel findes i motor og batteripakke – og dermed også rækkevidde, ydeevne og hvorvidt bilen har bag- eller firehjulstræk. Nedenstående tabel opsummerer fra-prisen for hver variant i skrivende stund.

VariantFra-pris
Standard Range Plus399.990 kroner
Long Range449.080 kroner
Performance495.268 kroner
Tesla Model 3 priser i skrivende stund. Se aktuelle priser på Teslas hjemmeside.

Det meste af udstyret i Tesla Model 3 er standard, og man behøver derfor ikke at budgettere med en masse penge til ekstraudstyr. Hvis du vil have din nye elbil i en anden farve en hvid, skal du dog være forberedt på at betale op mod 17.500 kroner for en anden lak.

Der er dog enkelte ting, som du kan tilkøbe, hvis behovet eller ønsket melder sig. Det tæller blandt andet:

  • Større alufælge
  • Enhanced Autopilot (adaptiv fartpilot)
  • Fuldt selvkørende egenskaber
  • Flerfarvet interiør

Naturligt nok er det autopiloten og de fuldt selvkørende egenskaber, der resulterer i en højere pris på bilen. Hvorvidt det er pengene værd, kan være lidt en svær beslutning. For som du vil kunne læse senere, er det ikke nødvendigvis nogle systemer, der er værd at investere i på nuværende tidspunkt, men det åbner op for flere muligheder på længere sigt gennem softwareopdateringer.

Hvordan kører Tesla Model 3?

Tesla Model 3 er leveringsdygtig, når man taler om en god køreoplevelse. Det er ingen sportsvogn, men den ligger ret godt på vejen og kombineres det med den hurtige accelerationsevne, får man en bil, der godt kan være sjov i hverdagen.

Affjedringen i den testede Model 3 er til den hårde side, hvilket vil sige, at man nok skal mærke det, når man kører over bump, brosten eller andre ujævnheder i vejen. Mens komforten halter på affjedringen, så kan du glæde dig over, at bilen tilsyneladende er godt isoleret, hvorfor man ikke døjer med særlig meget vind- og vejstøj.

Ydeevne

Som jeg allerede har været inde på, og som Tesla er kendt for hos mange, så kan Model 3 accelerere hurtigt. Det er en af fordelene ved elbiler; de har nemlig deres ydeevne til rådighed i det sekund, at der trædes på speederen.

Det betyder, at du i Tesla Model 3 Standard Range Plus kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 5,6 sekunder. Det fortsætter indtil du rammer tophastigheden på 225 km/t. Opgraderer man i stedet til en af de firehjulstrukne varianter (Long Range eller Performance), kan du glæde dig over højere tophastigheder og hurtigere accelerationshastigheder.

VariantTophastighedAcceleration (0-100 km/t)
Standard Range Plus225 km/t5,6 sekunder
Long Range233 km/t4,4 sekunder
Performance261 km/t3,3 sekunder
Tesla Model 3 ydeevne.

Det er værd at bemærke, at Tesla er utroligt skarpe på software og løbende softwareopdateringer til deres biler. Det betyder, at de reelt set kan forbedre bilens ydeevne ved at effektivisere dele af softwaren. Derfor kan ovenstående i teorien ændre sig, hvis de finder en måde at optimere brugen af bilens motorer ved hjælp af softwareopdateringer.

Der er ingen tvivl om, at når det kommer til ydeevnen, så er Tesla Model 3 Standard Range Plus fuldt ud tilstrækkelig for alle. De ekstra hurtige accelerationstider og tophastigheder ved de to andre varianter er ikke noget, som man reelt set vil tænke over i hverdagen.

Rækkevidde & opladning

Der er dog en anden grund til at opgradere til en af de dyrere varianter; rækkevidden. Der er nemlig stor forskel på, hvor langt du kan køre på en opladning i en Tesla Model 3 Standard Range Plus og en Tesla Model 3 Long Range eller Performance.

VariantRækkevidde
Standard Range Plus448 kilometer
Long Range614 kilometer
Performance567 kilometer
Tesla Model 3 rækkevidde.

Som du kan se i tabellen ovenfor, er det ret stor forskel på rækkevidden for de forskellige varianter af den populære elbil. Hvis vi tænker tilbage på priserne, som jeg nævnte i starten af anmeldelsen, er der ingen tvivl om, at de ekstra 50.000 kroner for en Tesla Model 3 Long Range er godt givet ud i forhold til de 166 ekstra kilometers rækkevidde.

Modellen, som denne Tesla Model 3 anmeldelse er baseret på, er en Standard Range Plus. Derfor er det kun denne, som jeg har haft mulighed for at teste rækkevidden på. Fordi der er forskel på motorerne mellem de forskellige varianter, kan det vise sig, at forbruget per kilometer og den endelige rækkevidde ikke er sammenligneligt på tværs af varianterne.

Gennemsnitligt forbrug147 Wh/km
Testet rækkevidde367 kilometer
Test af rækkevidde i Tesla Model 3 Standard Range Plus.

Forbruget i forbindelse med testen er en anelse højere grundet meget motorvejskørsel. Kører man mere i by eller på landevej, vil man opleve et lavere forbrug og dermed en længere rækkevidde. Det bemærkes dog, at den testede rækkevidde er væsentlig lavere end det opgivne. Til gengæld er det værd at bemærke, at rækkeviddeangivelsen i Tesla Model 3 er meget præcis under kørslen, hvilket er med til at sikre, at man ikke oplever den samme form for range anxiety, som man ofte gør i andre elbiler.

Når det kommer til opladning, kan Tesla Model 3, alt efter variant, oplade med et sted mellem 170 kW og 250 kW. Den testede udgave blev opladt hurtigt med op mod 120 kW. Under selve opladningerne varierede opladningshastighederne dog en del, og nåede på tidspunkter også ned til 40 kW.

Kabinen i Tesla Model 3

Tidligere versioner af Tesla Model 3 har fået hug for manglende samle- og byggekvalitet. Det er blevet lidt bedre i den faceliftede udgave, hvor kvaliteten af materialerne i kabinen i den grad virker bedre end hos forgængeren. Det skyldes i høj grad, at Tesla har udskiftet flere af materialerne i kabinen, så den nu fremstår og virker mere behagelig og lækker.

En af de nye ting er en stofbeklædt holder til telefoner med indbygget trådløs opladning, som faktisk er rigtig smart. Ikke mindst er den placeret sådan i midterkonsollen, at man kan lægge sin telefon et sted, hvor den er til at se og samtidig kan lade op. Placeringen er bedre end i langt de fleste biler, og så er det en fornøjelse, at der er plads til to telefoner og ikke bare én.

Normalvis vil jeg rose en bils glastag for at give masser af lys i kabinen, hvilket får den til at føles større. Det gør den også til dels i Tesla Model 3, men glasset er så tonet, at det ikke lukker ret meget lys ind i kabinen. Dermed aftages noget af den rummelige effekt, som sådan et tag af glas ellers normalvis resulterer i.

Kabineplads

Selve kabinepladsen i Tesla Model 3 er ganske udmærket. Jeg har noteret mig, at der er god benplads på bagsæderne, men at mine fødder støder på undersiden af forsædet. Jeg er 1 meter og 80 centimeter høj, og jeg sidder uden problemer bag mig selv.

Til gengæld er det værd at bemærke, at man sidder lidt akavet på bagsædet – det skyldes, at gulvet er højere end i de fleste biler (på grund af batteripakken under gulvet). Deraf kommer man hurtigt til at sidde med knæene højt oppe, hvilket kan være anstrengende over længere tid.

Fortil er der også rigeligt med plads – og man kan glæde sig over et stort bredt armlæn, som giver både føreren og forsædepassageren mulighed for at hvile armen samtidig. Der er god plads til hovedet, skuldrene og benene.

Generelt gælder det, at man i Tesla Model 3 sidder både godt og behageligt.

Opbevaringsplads

Opbevaringspladsen i Tesla Model 3 er rimelig fornuftig med et godt stort opbevaringsrum under midterarmlænet, et stort rum under det skydbare rum i midterkonsollen, to kopholdere i fine størrelser, holderen til mobiltelefoner med indbygget trådløs opladning og gode størrelse dørlommer for og bag. Handskerummet er også en udmærket størrelse.

Er man kun to personer på bagsædet, kan man slå ryggen på midtersædet ned, og så bliver det til et armlæn med to kopholdere. På bagsædet har man også adgang til lommer i ryggene på forsæderne. De kan bruges til vejkort, slik, tablets eller hvad man ellers måtte have, når man befinder sig deromme.

Bagagerum

Tesla Model 3 er en sedan – og det kommer til udtryk i bagagerummet. Det betyder nemlig, at der ikke er en lige så stor åbning til bagagerummet, som var det en hatchback. Det komplicerer lidt processen, hvis man skal have større ting ind bag i bilen.

Når det så er sagt, så har det en god størrelse, hvor der er plads til det meste af det, som du har behov for i hverdagen – og også til bilferien. Bagagerummet i Tesla Model 3 bliver også lidt større af rummet under bagagerumsgulvet, som kan bruges til nogle af alle de ting, som du ikke behøver i hverdagen. Som noget nyt er bagklappen i Model 3 nu elektrisk, hvilket er en lækker feature – og i øvrigt også på tide i en af de mest teknologiske biler på markedet.

Fortil har Tesla Model 3 også et lille bagagerum. Fordelen ved, at der ikke er en benzin- eller dieselmotor, er nemlig, at man har lidt ekstra plads ude i ”motorrummet”. Det er et lille rum, men det kan være en oplagt opbevaring til ladekabler og lignende.

Infotainmentsystem

Infotainmentsystemet er en af de ting, der virkelig får Tesla Model 3 til at udskille sig fra praktisk talt alle andre biler. Det gør den på både godt og ondt; for i Tesla Model 3 bliver praktisk talt alt nemlig styret fra den store touchskærm midt i midterkonsollen.

Det betyder, at dit speedometer er på skærmen i midten af bilen, at luftdysser og klimaanlægges styres via skærmen i midten af bilen og at du skal bruge skærmen for at åbne handskerummet. Det er nogle af de ting, der er til den irriterende side, og det bliver ikke bedre af, at skærmen bliver utrolig varm og derfor kan være ubehagelig at røre ved.

Når det så er sagt, så er infotainmentsystemet også bare rigtig fedt. Bilen har indbygget Spotify, Netflix, Youtube og internetbrowser. Det betyder, at der er rigeligt med ting at lave, når man holder og oplader sin bil, når man er på farten. Der er ligeledes underholdning til passagererne under kørslen, hvilket også er værd at tage med.

Skærmen byder også på mere underholdning i form af de indbyggede spil. Der er flere forskellige, og det er nok ikke nogen man bliver ved med at spille længe, men de er sjove at have og kan være fin afveksling, når man holder på ladepladserne rundt omkring i landet. Det bliver nok bedre, når de nyere modeller fra Tesla i fremtiden kommer med controllere.

Sikkerhed i Tesla Model 3

Der er over årene blevet opbygget et billede af, at Teslas biler er praktisk talt selvkørende. Det er der en række årsager til; blandt andet, at Tesla (og deres direktør) er meget åbne omkring hele processen, og i øvrigt lægger stor vægt på deres ambitioner om selvkørende biler.

Realiteten er dog, at den adaptive fartpilot i den testede Tesla Model 3 ikke er noget særligt. Faktisk er der flere andre fabrikanter, som eksempelvis Mercedes-Benz, der leverer en mere helstøbt ”selvkørende” oplevelse. Dermed ikke sagt, at den adaptive fartpilot ikke virker; for det gør den sådan set i langt de fleste tilfælde, ligesom flere af de andre sikkerhedssystemer også fungerer fint. Der er blot i min optik ikke grundlag for at tro, at Tesla er markedsledende på det autonome område – endnu.

Bakkameraet i bilen er i god opløsning, men jeg savner desværre et 360-grader view, hvor man ser bilen ”oppefra”. Det er ikke fordi bilen ikke har kameraerne, man kan nemlig godt skifte til at se billeder af bilens sider – så hvorfor man ikke har lavet et bedre overview kan undre mig.

I Tesla Model 3 får du også en såkaldt Sentry Mode. Det betyder i bund og grund, at hvis der sker noget mistænkeligt rundt om din bil, mens den holder parkeret, så begynder kameraerne at optage. Det kan eksempelvis være, hvis den bliver påkørt, hvis der er nogen der prøver at komme ind i bilen, når den er låst og lignende.

Samtidig er der også et indbygget dashcam, som faktisk optager hele tiden. Hvis du så oplever noget, som du gerne vil gemme – eksempelvis, at du er nødt til at bremse hårdt, fordi der er en, der trækker ind foran dig eller lignende, så kan du gøre det.

Der er altså masser af diverse sikkerhedsfunktioner, som gør Tesla Model 3 til et fint valg. Det er ikke på dem alle, at den er markedsledende, men overordnet set virker det hele rigtig fint.

EuroNCAP sikkerhedstest

Når biler bliver introduceret på det europæiske marked, bliver de ofte testet af EuroNCAP. Det er en organisation, der gennemfører diverse sikkerhedstest af biler, for herefter at give dem en score, der indikerer, hvor sikre eller usikre de er.

Tesla Model 3 blev testet i 2019, da den kom til Danmark – og her klarede den sig faktisk så godt, at den blev kåret som den bedste i sin klasse. Det er ikke helt uventet, for Tesla laver nemlig biler, der klarer sig rigtig godt i sikkerhedstests. Både Model S og Model X har også ligget helt i toppen.

Tesla Model 3 scorede 5 ud af 5 stjerner, og klarede sig i øvrigt fint i underkategorierne. Hvis du vil læse mere om selve testen og resultaterne, kan du gøre det på EuroNCAPs hjemmeside.

Tesla Model 3 sikkerhedstest
Beskyttelse af voksne i bilen96%
Beskyttelse af børn i bilen86%
Beskyttelse af bløde trafikanter74%
Brug af assisterende sikkerhedssystemer94%
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Konklusion

Tesla Model 3 scorer mange point i min bog på op til flere punkter. Blandt andet er jeg svært begejstret for den rimelig pålidelige rækkeviddeangivelse, de løbende softwareopdateringer, der regelmæssigt kommer til bilen og udvalget af de mange funktioner.

Men måske det hele bliver lidt for teknologisk – det tror jeg i hvert fald, at jeg synes. Det er ikke noget, jeg nogensinde havde troet, at jeg skulle stå og sige i starten af 20’erne, mens jeg vitterligt studerer digitalisering, men det gør jeg altså.

Mit argument er, at man måske har givet den lidt for meget gas med al det digitale – faktisk i sådan en grad, at det komplicerer nogle handlinger mere, end hvis man bare havde haft en fysisk knap. Omvendt er der selvfølgelig også nogle fordele ved digitaliseringen.

Spørgsmålet er derfor, om du ligesom mig gerne vil have lidt fysiske knapper, om du er klar til at gå all-in på en meget digital bil eller om du i virkeligheden er lidt ligeglad bare du kan få en velkørende elbil med fornuftig rækkevidde.

Hvis du hører til de sidste to grupper, så vil jeg gerne anbefale den faceliftede Tesla Model 3, men lad være med at købe Standard Range Plus. Se om ikke du kan finde de ekstra penge, så du kan få en Long Range med 150 kilometers længere rækkevidde.

Fordele

  • Pålidelig rækkeviddeangivelse
  • Hurtig opladning
  • Højt teknisk niveau
  • Regelmæssige softwareopdateringer
  • Forbedring i forhold til præ-facelift

Ulemper

  • Overdigitalisering af funktioner
  • Adaptiv fartpilot lever ikke op til sit ry
  • Savner en "rigtig" nøgle
Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler