Taget af Rigspolitiet.

Undersøgelse viser at fartgrænser gør vejene farligere



Det er den gængse opfattelse at fartbegrænsninger, potentielle bøder og klip i kortet gør trafikken mere sikker. Men ifølge en relativ ny undersøgelse, lavet af University of Western Australia, så er det ikke helt tilfældet. Resultaterne af undersøgelsen viser nemlig at strengere straffe kan være en medvirkende faktor til et øget antal af uheld i trafikken.

Ifølge det australske nyhedsbureau ABC, nåede forskerne fra det australske universitet frem til ovenstående konklusion efter at have undersøgt relationen mellem hård håndhævelse af færdselsloven i forbindelse med hastigheder og chaufførens syns- og mentale evner.

Undersøgelsen blev udført ved at 84 deltagere blev delt op i tre grupper og sat i simulatorer. De tre grupper af deltagere fik at vide at de henholdsvis måtte køre 1 km/t, 6 km/t og 11 km/t for stærkt i den 50 km/t zone de kørte i. Med disse instruktioner i baghovedet, skulle de mens de køre reagerer på tilfældige røde prikker, som dukkede op på simulatorskærmen mens de kørte.

Personerne i gruppen med den strengeste fartbegrænsning på 1 km/t for stærkt havde størst problemer med, at opdage de prikker, som ikke blev vist lige foran dem. Derudover vurderede de også opgaven til at være hårdere end de andre.

Ledende forsker bag undersøgelsen Dr. Vanessa Bowden fortæller til ABC, at forskerholdet kunne konkludere at chaufførens mentale evner og synsevner blev brugt på at holde ekstra øje med hastigheden, og dermed tog noget af opmærksomheden væk fra vejen og omgivelserne.

Næste trin i processen er, at undersøge hvordan billisterne reagerer på fare på vejen når hastighedsbegrænsningerne er hårdt håndhævede. Men Dr. Bowden er vist ikke i tvivl om at den hårde håndhævelse af hastighedsbegrænsninger har en negativ påvirkning på billisternes opmærksomhed når de kører på vejene. Og udtaler at “man kan ikke få billister til at være mere opmærksomme på hastigheden de kører og få dem til at køre langsommere uden at tage deres opmærksomhed væk fra nogle af de andre kritiske aspekter ved at køre.”

Undersøgelsen fandt godt nok sted i Australien, men mon man ville nå frme til nogenlunde de samme resultater i Danmark, hvis man valgte at prøve? Vejdirektoratet førte faktisk en lignende undersøgelse, omend med en anden tilgang, tilbage i vinteren 2014 på et landevejsstykke, som også nåede frem til at lavere hastighedsbegrænsninger ikke var svaret på en øget sikkerhed på vejen.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler