Det er en mørk og kold januarmorgen, da jeg begiver mig ud i den, altid livsbekræftende morgentrafik på Vestfyn. Turen går fra Odense til Aarhus, hvor den står på nytårskur for Jaguar Land Rover og officiel dansk premiere på den helt nye Jaguar E-Pace. E-Pace er lillebror til den utroligt populære F-Pace, som, siden dens introduktion, har solgt mere end nogen anden model på tværs af hele Jaguar Land Rovers lineup. Og nu skal den mindre E-Pace være med til at øge væksten hos det britiske mærke endnu mere, og hvilket segment er bedre end crossover-segmentet – et segment, der er i kæmpe vækst, især blandt den yngre del af befolkningen.
Idéen med E-Pace er nemlig ikke blot at sælge den til nuværende kunder, som skal have deres XE skiftet ud til noget, der er hævet lidt mere over trafikken. Nej, idéen er, at personer, der aldrig har overvejet en Jaguar, nu skal til at være E-Pace-ejere. Og med en pris, der starter ved 383.771 kroner og beskatningspriser fra 325.676 kroner, for pænt udstyrede modeller, så er Jaguar lige pludselig blevet et mere relevant bud på en ny bil for de private kunder, men så sandelig også firmabilisterne.
Det var de oplysninger jeg fik fanget under den obligatoriske PowerPoint-fremlæggelse, mens jeg sad og hev den ene kanelsnegl ned efter den anden. Prisen er altså i orden, men hvordan kører den her E-Pace så?
(Jaguar tilbød mig kanelsnegle, lækker frokost, rigeligt med vand og sodavand, samt fri leg i et par timer i en Jaguar E-Pace S D180 – 2.0-liters dieselmotor med 1800 hestekræfter)
Indlægget fortsætter under billedet.
Kort sagt, kører den rigtig komfortabelt. Man sidder godt og man er tilpas hævet over trafikken. Den er let-styret og som skabt til bykørsel, men, i modsætning til så mange andre crossovers, er den også indbydende nok til, at jeg gerne kørte på familieferie i den. I og med, at det er en Jaguar, må man forvente, at den også er noget sportslighed over bilen. Det kan ofte være et element, der kan være svært at få med i en crossover, i og med, man er markant hævet over jorden, og dermed mister det essentielle lave tyngdepunkt, eller center of gravity. Altså, jo lavere tyngdepunktet er, jo mere engagerende er køreoplevelsen. På trods af denne udfordring, har Jaguar formået at skabe en okay dynamisk tilstand, i tilfælde af at man ønsker det. Når bilen er sat i dynamisk mode, accelerer den relativt hurtigt, den ligger fint i svingene og lyder også ganske dramatisk. Men naturligt nok, er der et godt stykke vej før den når den sportslighed, som nogle måske forbinder Jaguar med.
Indlægget fortsætter under billedet.
Så den er komfortabel og, til en vis grad, hurtig og dynamisk, og så er startprisen i orden. Er der slet ikke noget at komme efter, Joachim?
For at sige det lige ud, så har jeg problemer med at komme på reelle ulemper ved bilen, som jeg kunne nå at opdage i løbet af den korte testperiode på et par timer. Det eneste jeg kan sætte fingeren på, er at prisen på sådan en bil hurtigt løber op. Det starter fint ud, med en E-Pace D150 (forjulstrukken, diesel, 150 hk, manuelt gear) til 383.771 kroner med en standard udstyrsliste, der er særdeles pæn. Men man vil nu alligevel gerne have i grå, 17.000 kroner. Og Danmark er koldt, så man skal også lige have sædevarme til 7.600 kroner. Børnene har svært ved at sove på længere ture, så der kommer lige et par tonede ruder bagved til 8.000 kroner. En el-dreven bagagerumslem til 10.000 kroner er, af vane, blevet et must, det samme gælder for DAB-radio til 7.100 kroner, og lige pludselig er bilen lige blevet en halv SKODA CitiGo dyrere, og det er endda med et standard lydsystem og intet navigationssystem – på trods af den 10-tommers store infotainmentskærm, som heller ikke tilbyder Apple CarPlay eller Android Auto. Når det så er sagt, så kommer du ud for præcis det samme hos BMW, Audi og Mercedes.
Indlægget fortsætter under billederne.
Og siden vi alligevel er ved de konservative tyske konkurrenter, så er Jaguar E-Pace et friskt pust ind i en kategori af premium crossovers, som virker til at være tegnet af en designer, som har været under skrap ordre om ikke at lave en flot bil. Fremfor at lave E-Pace, som en mindre variant af F-Pace, har Ian Callun, chefdesigner hos Jaguar, i stedet taget meget inspiration fra den forførende Jaguar F-Type. Mange af linjerne og detaljerne fra F-Type, er nemlig blevet overført til E-Pace, så den ser mere sporty og frisk ud. eg er uden tvivl kæmpe fan af designet, interiørmæssigt, såvel som eksteriørmæssigt.
Baseret på min forvildede rundtur i Aarhus og omegn, er jeg altså nået til den konklusion, at Jaguar E-Pace er et lige så kvalificeret bud på en ny crossover, som en Audi Q3 eller en BMW X1. Den er på mange punkter en meget mere spændende bil.
Indlægget fortsætter under billederne.
Derudover virker kvaliteten også til at være i orden. Bilen bliver fremstillet på Magna Steyr i Østrig, en fabrik, der er velkendt for at producere biler uden mange problemer. Blandt andet er Mercedes-Benz E-Klasse, BMW X3, Saab 9-3 og Volkswagen Transporter tidligere blevet produceret på fabrikken. Jaguar har valgt Magna Steyr til at producere E-Pace, da deres fabrikker i England kører på fuld kapacitet.
Vi håber på at få mulighed for at teste Jaguar E-Pace mere grundigt i løbet af de kommende måneder, men indtil da, må I nøjes med dette. Ønsker du at se de fulde pris- og udstyrslister kan disse findes her.
Nedenfor kan du se mig forsøge at sige nogle kloge ting foran et kamera. Det er tilladt at trække på smilebåndet 😉
1 kommentar