Når det kommer til praktiske biler til fornuftige priser, er Skoda en af de helt store spillere. Det fandt vi ud af, da vi senest testede deres mikrobil, Skoda Citigo, og har endnu en gang fået det bekræftet i forbindelse med vores test af den store Skoda Superb Combi. Læs med i anmeldelsen her for at finde ud af, hvad der gør den store Superb til et fornuftigt valg, når du skal ud og have en stor stationcar.
(Skoda Danmark tilbød at låne os en hvid Skoda Superb Combi Style i en uge. Vi hentede den hos Skoda Odense, hvor den stod klar ren, pæn og fyldt med diesel.)
Skoda Superb Combi kan købes i tre forskellige udstyrsvarianter; Active, Ambition og Style. De starter ved henholdsvis 294.232 kroner, 332.368 kroner og 363.405 kroner. Testmodellen her var en Superb Combi Style med en 2,0-liters TDI diesel-motor med en 7-trins DSG gearkasse, som koster 434.807 kroner. Derudover, var den udstyret med diverse ekstraudstyr, som f.eks. el-bagklap til 7.300 kroner, panoramasoltag til 20.400 kroner og parkeringssensorer for og bag til 9.300 kroner. Da testmodellen var udstyret med en dieselmotor koster den 1.675 kroner i halvårlig ejerafgift. Vælger man i stedet en 1,4-liters TSI benzinmotor, kan man nøjes med at slippe 840 kroner hver halvår. Se udstyrslister, prisliste og ekstraudstyr her.
Anmeldelsen fortsætter under billedet
Hvordan kører Skoda Superb Combi?
Kørsel
Jeg blev ganske overrasket over, hvor godt Superb’en egentligt kører. Alt taget i betragtning, så står den ganske godt fast på vejen, den ligger fint i svingene, og på trods af, at den er knap 5 meter lang, så føles den i realiteten ikke som en særlig stor bil rent kørselsmæssigt. Det er blandt andet, det generelt gode udsyn, der er fra førersædet, som gør, at Superb’en er nem at manøvre rundt, selv i indre Odense. Derudover er affjedringen ganske god, hvilket gør kørslen behagelig, selv over bump og lignende. Desværre er der lidt meget vindstøj i kabinen ved højere hastigheder. På ingen måder uudholdeligt, men jeg havde håbet på lidt mindre.
Gearkasse
Det 7-trins DSG automatgear, der sad i testbilen, fungerer ganske udmærket. Bilens klasse og primære formål taget i betragtning er der intet at komme efter. Det vil altså sige, til dagligdagsbrug vil du ikke opleve mangler på gearsiden. Har du omvendt brug for lidt hurtige accelerationer og fart i dit liv, ja så lever den ikke helt op til gearkassen i f.eks. MINI Cooper S JCW eller Alfa Romeo Giulia, hvilket selvfølgelig er at forvente. Skoda er trods alt kendt for at være et praktisk bilmærke.
Parkering (væsentligt ekstraudstyr)
Bor du i en større by, eller kommer du på noget tidspunkt til at skulle parallelparkere i trange gader, ja så er de 9.300 kroner til parkeringssensorer for og bag, godt givet ud. For selvom udsynet under kørsel er godt, så fylder en knap 5 meter lang bil hurtigt en optegnet parkeringsplads. Derfor, er der ofte ikke meget mere end et par centimeter mellem Superb’en og bilerne foran og bagved. Ligegyldigt, hvor god man er til at parallelparkere, så er parkeringssensorer en gave fra Gud i sådanne situationer.
Brændstofforbrug
Når det kommer til brændstofforbrug klarer testmodellen sig okay. Vi fik den op på 17 km/l, hvor den er opgivet til at kunne køre op til 23,3 km/l. Det ser umiddelbart ikke så godt ud, men vi brugte meget tid på by- og køkørsel. Kommer man til at bruge sin Superb på primært landeveje og motorveje, vil man opleve, at forbruget vil ligge tættere på 21-22 km/l.
Anmeldelsen fortsætter under billedet
Kabinen i Skoda Superb Combi
Kabinen
Når man sætter sig ind i Superb’en er pladsen det første man tænker over. Den er stor, rummelig og luftig. Der er masser af plads til alle, også bagsædepassagererne (se mere om pladsen på bagsædet på vores Youtube-kanal). Det er ikke kun passagererne, der er plads til. Men, der er også et hav af opbevaringsplads i dørene, sæderyggene, handskerummet, armlænet mellem forsæderne, samt et lille opbevaringsrum bag rattet. Designet er enkelt og stilfuldt. Her er Skoda på mange måder helt med på beatet, og man får ikke indtrykket af, at man sætter sig ind i en bil, der er mere end 300.000 kroner biligere end en Mercedes E-Klasse.
Anmeldelsen fortsætter under billederne
Bagagerum
Bagagerummet er 660 liter, hvilket er større end bagagerummet i en Mercedes E-klasse stationcar, eller med andre ord, rigtig stort. Lægger du bagsæderne ned udvides bagagerummet til 1.590 liter, og så kan det forreste passagersæde også lægges helt ned, så man kan fragte ting, der er op til 3,3 meter lange. Men det er ikke kun størrelsen, som Skoda har ramt rigtigt her. Åbningen til bagagerummet er nemlig bred og lav, hvilket gør det nemt at få selv de tunge ting derind. Derudover er der også rumdelere, der kan holde bagage på plads, samt diverse kroge i bagagerummet til at hænge poser, eller lignende på. Jeg gennemgår hele bagagerummet med diverse interessante funktioner og udstyr her.
Anmeldelsen fortsætter under billederne
Alcantaraindtræk og panoramisk soltag (væsentligt ekstraudstyr)
En årsag til at kabinen virker så rummelig er det panoramiske soltag, som testmodellen var udstyret med. Det koster 20.400 kroner, og er rart at have. Spørgsmålet er om det er 20.400 kroner værd, for en mere lys og rummelig kabine. Det er en smagssag, men der er ingen tvivl om, at det er lækkert at have. Derudover så er sæderne indtrukket med halvt læder og halvt Alcantara, hvilket er særdeles behageligt at sidde på. Det koster 25.300 kroner, og her må jeg nok indrømme, at jeg ville springe let og elegant over, og vælge et billigere indtræk.
Anmeldelsen fortsætter under billederne
Infotainmentsystem
I midterkonsollen sidder en touchskærm, udstyret med samme software, som kan findes i andre Skoda-modeller, samt SEAT og Volkswagen biler fra samme årgang. Det fungerer upåklageligt, er relativt intuitivt hele vejen rundt. Især navigationen er nem at bruge, om end at kortet i testbilen ikke var helt opdateret, da det ikke inkluderede veje, der er blevet etableret inden for de sidste to år i Odense. Alt i alt, fungerer det dog ganske udmærket, lige fra Bluetooth-forbindelse af telefon, til radio, til Apple CarPlay. Udover Apple CarPlay kan infotainmentsystemet også fås med Android Auto og MirrorLink.
Anmeldelsen fortsætter under billedet
Sikkerhed
Euro NCAP
Skoda Superb Combi scorede fem stjerner i 2015, da den senest blev testet af Euro NCAP. Siden da er standarderne for sikkerhed blevet hævet en smule af sikkerhedsorganisationen, men man kan med al sandsynlighed stadig regne med at Superb befinder sig deroppe af, når det kommer til sikkerhed.
Sikkerhedsudstyr
Når det kommer til sikkerhedsudstyr er der tæt på ingen forskel på hvilken udstyrsvariant du vælger. Al sikkerhedsudstyr, der er standard på dyreste udstyrsvariant, er nemlig også standard på de to lavere udstyrsvarianter, den eneste forskel værende, at basisversionen ikke har tågelygter med drejelys. Generelt ser listen over sikkerhedsudstyr rigtig pæn ud, om end der er enkelte mangler i forhold til nogle af bilens konkurrenter. Det gælder for eksempel adaptiv fartpilot, blindvinkelassistent, med mere. Dette er tilgængeligt, men kun hvis man køber sin Superb i den dyre udstyrsvariant Style, og er villig til at betale 23.500 kroner for det.
Konklusion
Når alt kommer til alt, er Skoda Superb Combi en af de bedste stationcars i klassen. Tonsvis af plads, en komfortabel, men samtidig engagerende køreoplevelse og så er prisen bare i orden. Den tilbyder den bedste kombination af praktikalitet, komfort, sikkerhed og pris i klasen. Der er andre biler, der overgår den på komfort, køreevner, og også sikkerhed, men der er ingen tvivl om, at hvis man skal have lidt af det hele, så er Skoda Superb Combi det bedste bud på en ny stationcar.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=B0cbq6Gkr64&w=1080&h=500]
1 kommentar